Este o metodă didactică, utilizată individual sau în grup, care constă în evidenţierea de către elevia legăturilor dintre idei, pe baza găsirii altor sensuri ale acestora şi a relevării unor noi asociaţii.
ETAPE:1. Scrierea unui cuvânt/ a unei propoziţii – nucleu;
2. Găsirea unor cuvinte/ sintagme în legătură cu termenul pus în discuţie (noţiuni generale);
3. Trasarea unor linii de la cuvânt/ propoziţie – nucleu către cuvintele/ sintagmele noi;
4. Completarea schemei până la exprimarea timpului
A adoua metoda se bazează pe cunoaştere şi experienţele anterioare ale elevilor, pe care le vor lega denoile informaţii ce trebuie învăţate.
ETAPE:•
Listarea cunoştinţelor anterioaredespre tema propusă;
•Construirea tabelului (învăţător);
•Completarea primei coloane;
•Elaborarea întrebărilor şi completarea coloanei a doua;
•Citirea textului;
•Completarea ultimei coloane cu răspunsuri la întrebările din a doua coloană, lacare se adaugă noile informaţii;
•Compararea informaţiilor noi cu cele anterioare;
•Reflecţii în perechi/cu întreaga clasă.