Psihopedagogia speciala

 

Psihopedagogia speciala a aparut ca o necesitate sociala de adaptares colara sociala si profesionala a copiilor cu probleme.

“Psihopedagogia speciala este o stiinta de sinteza, care utilizeaza informatii complexe furnizate de medicina, psihologie, pedagogie, sociologie, stiinte juridice, in studierea dinamica a personalitatii tuturor formelor de handicap prin deficient si inadaptare…” (C-tin. Paunescu, I. Musu, 1997)

Desi se incearca integrarea acestora in mediul social de multe ori ne lovim de neprofesionalismul unor profesori care nu isi doresc sa lucreze cu acesti copii si ii trateaza diferit,  dar si cu respingerea celorlalti copii care nu isi doresc sa stea prin preajma celor cu probleme iar de cele mai multe ori ajung sa ii jicneasca sau chiar sa ii loveasca.

Principalele concept si sintagme ultilizate in psihopedagogia speciala sunt:

Deficienta-absenta, pierderea sau alterarea unei structuri ori a unei functii a individului care ii impiedica participarea normala la activitatea in societate

 Incapacitate – limitari functionale de natura fizica, psihica, intelectuala, senzoriala.

 Handicap – dezavantajsocial rezultat in urmaunui deficient sau incapacitate care limiteaza sau impiedica indeplinirea de catre individ a unui rol asteptat in societate.

Dizabilitate – efectul unor relatii complexe dintre starea de sanatate a individului, factorii personali si factorii externi.

Cerinte educative speciale – necesitati educationale suplimentare, complementare obiectivelor generale ale educatiei adaptate particularitatii individului.

Educatie speciala – forma adaptata de pregatire scolara si asistenta complexa destinata persoanelor cu probleme.

Integrarescolara – proces de adaptare a copilului la cerintele scolii pe care o urmeaza.

Incluziune – procesul de pregatire a unitatii de invatamant pentru a cuprinde in procesul educatiei toti membrii comunitati indiferent de dezavantajele sau dificultatile acestora.

Educatie incluziva –  proces permanent de imbunatatire a institutiei scolare, pentru a sustine participarea la procesu linvatarii a tuturor persoanelo rcomunitatii.

Centrul scolar pentru educatie incluziva – centru de educatie, de zi care are ca scop recuperarea, compensarea, reabilitareasi integrarea scolara si sociala a diferitelor categorii de copii cu deficient.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s